Vacances, el moment de no fer res

Per Patricia Ramírez

Et poses nerviós quan no fas res?, intentes estar ocupat per sentir que fas alguna cosa productiva?, mires d’omplir cada moment de la teva vida amb alguna activitat? Són moltes les persones que respondrien afirmativament a aquestes preguntes. Tenim la idea que no fer res és perdre el temps i això ens atabala. No ens agrada perdre el temps, però sí que procrastinem, ens organitzem malament, correm per anar d’un lloc a l’altre i treballem amb el cervell multitasca, tot i sabent que la regla és “una cosa alhora”.

Fes la teva simulació: Vols saber quant cobraràs quan et jubilis?

Enmig del nostre atabalament, ens sentim bé perquè estem ocupats, estem fent alguna cosa, som productius… o això és el que creiem. Contradictòriament, aquest “atabalament” ens estressa, ens frustra i trenca la serenitat de les nostres vides. Altera el nostre organisme físicament i mentalment, i produeix fins i tot bloquejos mentals que dificulten la concentració i la presa de decisions. Però això sí, estem ocupats! Ningú no ens pot retreure que estem perdent el temps. El que no sabem és si el temps que consumim és profitós o no. Però ja us dic jo que no!

El temps que creus que perds quan literalment no fas res és temps que el teu cervell celebra. És el moment en què descanses i la creativitat treu el nas. L’atenció conscient, aquella amb la qual provem de resoldre tantes coses durant el dia, roba l’espai a la creativitat, no deixa que es manifesti, i com a conseqüència sempre funcionem des d’un mateix punt de vista.

No fer res és entrar en off. Pot suposar un moment entre l’activitat laboral i el retrobament amb la llar. Dedica uns minuts en arribar a casa a seure tranquil, posar la teva música relaxant, i no fer res a la butaca. Com si aquest “no fer res” fos l’inici d’una tarda-nit relaxant. Diverses investigacions demostren que no fer res té uns quants avantatges, com proporcionar quietud a la ment i aconseguir així que es buidi de la sobreestimulació. No fer res seria una manera de cloure l’activitat anterior per tal de poder connectar-se amb serenitat amb la següent.

Un altre dels avantatges és l’efecte relaxant, no solament sobre la ment sinó sobre tot l’organisme. La multitasca i la sobreactivació estan relacionades amb la resposta d’ansietat. Així doncs, una manera d’abaixar el ritme i, de retruc, les respostes del sistema nerviós és estar sense fer res. Amb això es busca estar sense ocupacions ni preocupacions. Desconnectant del ritme i connectant amb l’interior. És el moment d’observar què passa dins nostre i d’escoltar les emocions.

En alliberar la ment de tanta estimulació, el pensament creatiu ocupa el seu lloc. Quan no fem res, la ment errant vaga, es permet agafar espai i s’activa. Aquesta part de la ment no conscient no s’activa mentre estem ocupats en altres coses.

Algunes de les activitats que l’ajudaran a “no fer res” són passejar, seure i deixar passar el temps, meditar, respirar de manera pausada, escoltar música relaxant, prendre un bany d’escuma, veure passar la gent des d’una terrassa (sense interactuar ni jugar amb el mòbil), etc. Un “no fer res més actiu” pot estar relacionat amb el temps lúdic: veure la tele, llegir un llibre, jugar, dibuixar, fer mandales, anar a la perruqueria, fer-se un massatge, la manicura, la pedicura, tractar-se amb cremes, cuidar-se.

No fer res redueix els nivells d’ansietat, beneficia les funcions cognitives, ens ajuda a trobar l’equilibri, a estar serens, i a gaudir més del present i dels detalls del moment.

Llegeix també: Comunicació en la parella

Hi ha diversos moments al dia en què pots aprofitar per desconnectar de 5 a 10 minuts: just abans de llevar-te, a la feina quan canviïs d’activitat, havent dinat i abans de començar a treballar de nou, en arribar a casa, abans de sopar i posar-te en mode desconnexió, o en qualsevol moment en què et trobis activat i vulguis asserenar-te.

Si ets dels qui es posen nerviosos davant la inactivitat i la interpreten de manera negativa, aprofita el moment de les vacances per adquirir aquesta pràctica. Igual que et rentes les dents, et dutxes i t’alimentes diàriament, mira d’asserenar el teu cos i la teva ment no fent res.

Això també t’agradarà

Hi ha hagut un error, intenta-de nou

Pregunta als nostres experts

Els teus comentaris seran publicats una vegada siguin validats pel nostre equip