Tot sobre el crowdfunding

Una de les fonts de finançament alternatives recents que han aconseguit més popularitat és el crowdfunding, conegut també com a micromecenatge. Es tracta d’una fórmula creativa per recollir diners per tal de posar en marxa algun tipus de projecte, iniciativa o empresa. Vols saber en què consisteix? Qui sap, potser és la clau per fer realitat aquell somni que sempre has volgut complir i per al qual mai has pogut aconseguir els recursos econòmics necessaris.

De què parlem quan parlem de crowdfunding?

La idea central en què es basa aquest plantejament és el finançament col·lectiu. Un emprenedor, o qualsevol altra persona, crea una comunitat al voltant de la seva idea, producte o servei per obtenir els recursos que necessita. Per què és tan interessant?

Segons la Viquipèdia, la definició d’aquest tipus de finançament és «cooperació col·lectiva impulsada per persones que creen una xarxa per aconseguir diners o altres recursos per tal de finançar esforços i iniciatives d’altres persones o organitzacions». Vist així, el micromecenatge és conceptualment meravellós. Pots obtenir els diners abans de posar en marxa la teva activitat, i no exigeix compromisos de devolució desorbitats, més enllà dels plantejats prèviament per qui ho impulsa.

Dit d’una altra manera: les aportacions són individuals i voluntàries, a vegades fins i tot desinteressades, per part d’un col·lectiu de persones o entitats que ho van acumulant fins a permetre posar en marxa aquest projecte. Si hi penses bé, és una manera fantàstica de recollir els diners necessaris sense assumir grans obligacions posteriors. I pots aplicar-ho a tota mena d’iniciatives: especialment habitual és veure-ho en treballs creatius, musicals i artístics, entre els quals, enregistrar un disc o rodar una pel·lícula. També és freqüent en iniciatives socials, campanyes polítiques, emprenedoria empresarial i refinançament de deutes.

Les plataformes de crowdfunding

Internet s’ha convertit en el canal perfecte per impulsar i dur a terme aquests plantejaments de finançament. I l’aparició de múltiples plataformes de finançament col·lectiu ha estat la conseqüència d’aquest auge tan significatiu.

Es coneixen com a tals aquells llocs web que permeten a persones de tot el món oferir o aportar diners als individus o organitzacions que han decidit apostar pel micromecenatge. S’hi publiquen aquests projectes durant un temps determinat, es gestionen i comptabilitzen les aportacions i s’informa en temps real de la situació dels projectes.

Actualment n’hi ha moltes. Algunes són generals, com Lanzanos.com, Goteo.org, KickStarter, Indiegogo o Coavanza.com. D’altres són específiques per a empreses i start-ups, com Sociosinversores.es o MyTripleA. També són habituals les dirigides a iniciatives socials o a projectes artístics o culturals. Microdonaciones, Miaportación, GoFundMe i Migranodearena.org són bons exemples de plataformes amb intenció social. Per la seva banda, els artistes i creadors utilitzen canals com Verkami.com, Ulule.com o Pentian.com.

Cal que tinguis en compte que, majoritàriament, aquestes plataformes cobren comissions d’entre l’1 i el 7% pel seu suport i serveis. Si n’has de triar una, revisa aquests termes a consciència.

Il·lustració sobre com funciona el crowdfunding

De què depèn l’èxit?

El concepte de comunitat s’entén com un conjunt de persones que comparteixen valors i una visió, persegueixen fites semblants, es mouen i estan motivades per actuar en una mateixa direcció. Només si l’emprenedor és capaç de mobilitzar i consolidar una comunitat prou nombrosa i activa al voltant de la seva idea, presentant-la d’una manera atractiva i factible, el finançament es podrà cobrir.

Com funciona aquest procés?

Si bé pots trobar excepcions i singularitats entre tantes alternatives disponibles, el funcionament habitual acostuma a ser idèntic. Vegem-ho.

  1. Envies el teu projecte a la plataforma escollida per postular-te com a candidat al finançament. Cal que hi incloguis informació detallada i motivadora sobre les seves característiques, quantitat requerida, termini temporal, etcètera.
  2. Valoren la teva proposta i decideixen si és interessant per a aquesta comunitat o plataforma en concret.
  3. Es publica la teva iniciativa, especificant durant quant temps estarà disponible per fer-hi aportacions.
  4. Hauràs de promocionar-la al màxim. Com més persones coneguin la seva existència, més opcions tindràs de rebre aportacions en les quantitats necessàries.
  5. Es tanca el micromecenatge. Un cop complert el termini, finalitza l’acció i es comptabilitzen els diners recollits.
  6. Actues en conseqüència. Si els diners són suficients, podràs posar en marxa el projecte. Si no s’han assolit les fites plantejades, hi ha tres possibilitats: allargar la col·lecta, suspendre el projecte i retornar les aportacions als donants, o bé posar en marxa la idea amb menys recursos dels inicialment previstos. En general, les condicions generals d’aquest finançament col·lectiu han d’haver previst els diferents models d’actuació.

Tipus de finançaments col·lectius

La classificació més útil dels micromecenatges depèn de la tipologia de les recompenses que rebran les persones que aporten els seus diners. Fonamentalment, trobaràs cinc classes.

  • Donacions. Els qui aporten diners no esperen rebre res a canvi. Cap tipus de benefici o contraprestació. Hi participen d’una manera altruista.
  • Recompenses. Reben algun tipus de gratificació, no necessàriament monetària: aparèixer als crèdits, tenir presència a la portada, una còpia d’edició limitada del producte o altres obsequis que identifiquin la seva pertinença a aquesta comunitat.
  • Accions. Els inversors col·lectius reben participacions de l’empresa finançada.
  • Crowdlending. Són, en realitat, préstecs en massa que assumeixen un tipus d’interès determinat. Seran retornats en les condicions definides, com si es tractés d’un crèdit bancari.
  • Royalties. En aquest cas, la contraprestació és una participació en els beneficis obtinguts.

On pots acudir per començar?

Si estàs interessat a participar com a donant o impulsar una iniciativa de micromecenatge, hi ha dos punts de partida d’allò més interessants. Et recomanem que els revisis tots dos.

  • A Univers Crowdfunding trobaràs assessorament sobre el disseny, l’execució i la promoció de campanyes d’aquest tipus. No té rival en el mercat de parla hispana.
  • A Crowdants pots generar la teva pròpia plataforma mitjançant aquesta marca blanca. No cal que tinguis coneixements tècnics, i disposes d’un suport permanent d’especialistes.

Què et sembla el crowdfunding? Ara que el coneixes, penses que pot ser la solució de finançament que necessites? És una bona elecció si el teu projecte és atractiu i realista, els recursos necessaris raonables i pot arrossegar amb tu la comunitat.

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo