Tornar de les vacances… no és cap drama!

Per Patricia Ramírez

A molts els costa la vida tornar de les vacances, entenent que és el moment en què “s’acaba el que és bo”. Tornar de les vacances és la tornada a la rutina, els horaris, la feina i l’oblit del lleure, els amics de l’estiu, les terrasses, el bon temps, el moreno que escau tant, el descans i la pràctica d’activitats que ens fan sentir bé. I entre allò que et trobes en arribar a casa i el que perds, a contracor, l’estat d’ànim es trastoca.

Fes la teva simulació: Vols saber quant cobraràs quan et jubilis?

Un dels motius de per què no ens prova gens la tornada és perquè ens plantegem malament la resta de l’any. No té gaire sentit estar onze mesos l’any vivint per gaudir 30 dies de descans. Certament no podem viure sense responsabilitats tot l’any, però també és veritat que ens hem ficat en una dinàmica competitiva i en un cercle d’estrès, de manera que no és gens estrany el patiment que genera pensar que abandonem el relax.

Si fóssim capaços de viure amb més tranquil·litat desitjaríem igualment les vacances, però la tornada a la rutina no generaria el drama que suposa per a molts. De fet, es parla de la depressió postvacances. A moltes persones els provoca apatia, problemes de son, pèrdua de gana i pateixen ansietat.

Plantejar-nos un altre any laboral diferent és possible:

  1. Comença per plantejar-te el curs amb paciència. Exigeix-te’n a tu mateix i practica-la amb els altres. Tenir paciència és saber esperar de manera relaxada. Tenir paciència és part de canviar el ritme. Necessites una paraula clau per dir-te-la a tu mateix quan vegis que “l’ànsia” s’apodera de tu. Dir-te una cosa així com “amb calma”, “tranquil”. Utilitza alguna expressió que et serveixi com a interruptor de l’hàbit de córrer, anar disparat o voler-ho tot de seguida. En el moment en què et comportes de manera pacient, i per a això n’hi ha prou que et diguis “stop, tranquil”, el teu nivell d’ansietat s’esvaeix.
  2. Estableix els teus innegociables. Els innegociables són moments, activitats o fins i tot persones al dia o durant la setmana amb els quals et sents bé. Són coses que necessites en el teu dia a dia per mantenir la serenitat i l’equilibri. I com diu l’enunciat, són innegociables. És a dir, cal que els visquis o practiquis sí o sí. El teu exercici, la teva dutxa, la trucada a la teva millor amiga, un cafè a soles, l’estona de lectura, deu minuts de migdiada, distreure’t amb un joc una estona…, petits detalls que et fan sentir a gust. Decideix quins seran i en quin moment els practicaràs, i no hi renunciïs.
  3. Actua lentament, camina lentament, parla a poc a poc. És a dir, redueix una marxa. Quan et mous i et comportes de manera ràpida, fins i tot atropelladament, no guanyes temps. Més aviat en perds. Comets més errors i badades. I et passes tot el dia amb la sensació de desassossec. Prova de fer-ho tot més a poc a poc. En gaudiràs més i et trobaràs més tranquil.
  4. Gestiona la teva agenda de manera que permeti una interrupció entre tasca i tasca. No pensis pas que això és perdre el temps, a l’inrevés. Et permet desconnectar del que acabes de fer i concentrar-te en la nova activitat. Quan no ho fem, barregem carpetes i comences a gestionar una tasca amb els estímuls de l’altra. Només necessites uns minuts entre l’una i l’altra.
  5. Més no és sinònim de millor. Ni més hores assegut a l’oficina et converteixen en eficaç, ni la sobreprotecció i el fet de col·laborar en tot a casa et fan millor pare o millor marit. Busca sempre l’eficàcia i l’eficiència, no pas el nombre d’hores. Ja sé que la cultura empresarial del nostre país convida a estar més assegut que sent productiu, però potser hi ha alguna cosa que puguis començar a fer tu des de la teva posició. Busca resultats, no pas hores.
  6. No et llevis amb el temps just. Acabes corrent, escridassant els nens, sortint de polleguera al cotxe. Sacrifica quinze minuts de son per poder començar el dia relaxat. L’esmorzar és vital, i si pots fer servir aquest moment per repassar l’agenda i preparar la idea que tens al cap, segur que elimines imprevistos.

Llegeix també: Sempre és un bon moment per continuar llegint

Un bon any està més a l’abast del que ens imaginem. És veritat que no pots triar el teu superior, a vegades tampoc no esculls el lloc de treball. Però sí que decideixes com comportar-t’hi, on dirigir el focus d’atenció, i com convertir moments grisos en una mica més acolorits. El dia té moltes hores, saber gestionar-les per estar en equilibri és una feina que depèn de tu.

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo