Racional, suggestionat, impulsiu o experimental? Tipus de consum i com estalviar tenint-los en compte

Hi ha diferents tipus de consum i, en funció de cadascun d’ells, podem adaptar els nostres esforços per a l’estalvi i evitar que els diners surtin volant de la nostra butxaca. Per saber com estalviar depenent de com consumim, ja sigui d’una manera racional, suggestionada, impulsiva o experimental, hem parlat amb Alfredo Vela Zancada, consultor en Social Media i formador, perquè ens expliqui com aconseguir-ho.

Fes la teva simulació: Vols saber quant cobraràs quan et jubilis?

Vegem quins són els tipus de consum i quins consells ens ofereix aquest expert per poder estalviar:

1. Consum racional

És aquell que el mercat realitza donant màxima importància a característiques intrínseques d’un producte.

Vela explica que hi ha un tipus de consum racional que és necessari. Es tracta de tot allò que un compra per viure, per al seu dia a dia. “Si es fa una correcta planificació de les compres i es pot evitar comprar amb urgència, és possible estalviar en aquest punt”, assenyala. Posa com a exemples, d’una banda, la roba –“si fas servir un tipus de roba que val per a qualsevol temporada i que pots comprar en qualsevol època de l’any, el més lògic és esperar a les rebaixes o que hi hagi promocions”– i l’alimentació –“la majoria dels supermercats fan promocions que, estudiades convenientment, poden suposar l’estalvi de bastants diners”–. Vela assenyala que “hi ha molts elements de compra habitual que, adquirits per necessitat, pagues al preu d’aquell dia, però que si s’acumulen, per exemple, paper higiènic o tovallons, comprats en oferta, poden acabar sent més barats”. “Amb una bona planificació t’estalviaràs força diners”, apunta l’expert.

2. Consum suggestionat

Qui duu a terme aquest consum dóna credibilitat als anuncis que llegeix, veu i escolta, i també busca informació sobre els productes. Es deixa influenciar i fa compres innecessàries, si bé no de gran envergadura.

“Un tuit pot ser un consum suggerit. T’ho fico pels ulls, amb una foto espectacular amb una entrada de cinema, un dinar o un gadget. Ho suggereixes als teus seguidors. La tendència a l’estalvi en aquest punt és una qüestió de fre personal”, explica Vela. “És un consum bastant immediat: ho compra ara perquè ho vull ara. Aquí és difícil estalviar. El que sí que es pot fer, si és un aparell de distribució massiva, és una comparativa de preus”, assenyala. Es tracta d’anar a diferents establiments online i físics per comparar preus. “L’estalvi moltes vegades s’amaga rere el fet de comprar allò que realment no necessites. És un consum molt immediat. Cal fer una anàlisi: ‘Ho necessito?’”, apunta.

“Durant la crisi hem vist que l’estalvi es feia amb tot allò que no necessitàvem. Hem anat a marques blanques i hem vist casos com el de Mercadona, que ha crescut brutalment, i que ven marques que no s’anuncien o que són d’altres països, marques de qualitat en molts casos a un preu molt més barat. Hem racionalitzat el consum. La crisi ens ha ajudat a racionalitzar el consum perquè hem tingut menys ingressos”, sosté Vela.

3. Consum impulsiu/compulsiu

En aquest cas, el consumidor està totalment influenciat per l’anunci, fins al punt de veure’l i voler immediatament el producte anunciat. No té en compte les conseqüències de la despesa i de si són molts o pocs diners.

Vela adverteix que, amb les noves plataformes de venda online, aquest tipus de consum va en augment. “Aquest tipus de consum és el que presenta més problemes des del punt de vista de l’estalvi”, assenyala el consultor en Social Media i formador. “Abans anaves a una botiga i allà podies picar, però ara, amb el remàrqueting, tens ofertes d’allò que has buscat constantment a Facebook, a Google o en el teu correu electrònic”, apunta. “Tot això reforça el consum impulsiu, i aquí el que cal tenir és autocontrol i força de voluntat”, afirma Vela.

4. Consum experimental

El consumidor compra productes nous i està disposat a provar-los i deixar els vells. Pot ser que cada vegada que veu un anunci nou necessiti provar el producte del qual es fa publicitat. No és fidel a les marques.

“En aquest cas, el consum té a veure amb l’emoció. Per exemple, vols provar coses que no has fet mai, com un sopar experiencial. Aquí la qüestió per estalviar és plantejar-se prèviament com viure aquesta experiència i comparar. És complicat l’estalvi, perquè tot acostuma a ser únic. Hi ha un sopar molt conegut a Eivissa, que costa 2.000 euros per cobert, que ha estat anomenat “el sopar més car del món”. Si ho vols fer, ho faràs, però l’estalvi serà complicat. Ara bé, si vols anar a les Maldives i passar una setmana a les seves platges, el que no pots fer és comprar el primer viatge que vegis. Si pots triar la data, per exemple, et podràs estalviar diners”, diu Vela.

5. Consum indiferent

El consumidor aquí no sol fixar-se ni en la marca ni en els anuncis que en fan publicitat; només li interessa que compleixi la funció que necessita i, generalment, que estigui al seu abast econòmic.

“L’única cosa que busques en aquest tipus de consum és que el producte et resolgui el problema que tens. Cal que el comparis amb altres productes que compleixin la teva necessitat. És una qüestió de recerca. La majoria dels estalvis vénen de fer una recerca exhaustiva de preus. Per això hi ha tants comparadors de preus; però, compte, cal distanciar-se’n una mica perquè poden estar influenciats pels anunciants. Cal reduir el consum impulsiu”, apunta Vela.

 

També et pot interessar:

Cinc petits canvis en el teu dia a dia per estalviar (almenys) 600 euros al mes

Lliçons d’un emprenedor als estalviadors

Això també t’agradarà

Hi ha hagut un error, intenta-de nou

Pregunta als nostres experts

Els teus comentaris seran publicats una vegada siguin validats pel nostre equip