La tecnologia de les emocions

Diuen que la cara és el mirall de l’ànima i, si una imatge val més que mil paraules, us imagineu fins a quin punt podríem conèixer, a partir de les expressions facials, les emocions d’una persona?

Tots nosaltres som capaços de reconèixer, interpretar i processar les emocions humanes, perquè responem a la definició d’éssers emocionals i empàtics –en més o menys mesura–. La nostra naturalesa ens ha dotat de dos elements importants: raciocini i intel·ligència emocional. Però si aquestes són les principals característiques de la nostra espècie, és possible que la tecnologia pugui replicar-les?

La computació afectiva: El futur de les emocions i la tecnologia

La computació afectiva és un àmbit d’estudi que connecta tecnologia, psicologia, estudis conductuals i ciència cognitiva amb l’objectiu de millorar el benestar de les persones.

Aquest àmbit de la ciència “tecno-social” pretén utilitzar dispositius, com ara ordinadors, càmeres, telèfons mòbils, escàners, etc., per mesurar emocions.

Els últims avenços en computació afectiva permeten interpretar amb força precisió la comunicació gestual i expressiva de les persones a partir de patrons en les ganyotes, gestos i expressions que realitzem habitualment de manera inconscient.

El principal problema rau en la singularitat de cada persona. De la mateixa manera que cadascun de nosaltres té una veu única, gràcies a la textura, el timbre, el to i la manera en què cadascú articula les cordes vocals, les expressions facials són substancialment diferents entre un individu i l’altre.

És per això que, per poder fer evolucionar la computació afectiva, és indispensable combinar el màxim nombre de dades possibles amb l’objectiu d’obtenir diagnòstics cada vegada més precisos de cadascun dels patrons que s’hagin pogut establir.

Representació de les diferents emocions humanes

La tecnologia no té cap significat si no és aplicable en la manera de viure de les persones

Paul Ekman, el lector de rostres més famós del món, va ser un pioner en l’estudi de les expressions facials en el transcurs dels anys 70, ja que va crear un catàleg de més de 5.000 moviments musculars per demostrar que el gest més subtil, arruga o moviment, podia revelar emocions encobertes.

Els Ekman contemporanis s’han reinventat en start-ups que, mitjançant la tecnologia del segle xxi, estan desenvolupant nous algoritmes per analitzar les cares de les persones, i les emocions i sensacions que transcendeixen amb cadascun dels seus gestos, per intentar descobrir els seus sentiments més profunds.

Emotient, Affectiva i Eyeris desenvolupen tecnologia que es basa en algoritmes per analitzar les cares de la gent i descobrir els seus sentiments més profunds.

En conjunt, estan creant una gegantina base de dades visual d’emocions humanes, a la recerca de patrons que els permetin predir reaccions emocionals i comportaments a estímuls, a escala massiva. Fins ara, la tecnologia desenvolupada en aquest àmbit ha estat utilitzada, principalment, per a la investigació de mercat i la seva aplicació a l’àmbit de l’experiència de client.

Quins beneficis té la detecció d’emocions?

Com bé sabem, algunes emocions són més fàcils d’interpretar que d’altres. Els algoritmes que s’han desenvolupat fins ara són capaços d’identificar emocions humanes bàsiques com l’alegria, la tristesa i la ira. Però també estan millorant la identificació i interpretació d’emocions més complexes com la fatiga, l’atenció, l’interès, la confusió i la distracció, o fins i tot l’orgull i la inspiració.

Què passaria si els altaveus, els vehicles, televisors o neveres i els telèfons mòbils fossin conscients de les nostres emocions? Els nostres automòbils podrien adonar-se que necessitem descansar i ens oferirien la possibilitat d’una conducció autònoma, de manera que passarien a controlar directament el volant. La nostra nevera ens podria fer recomanacions sobre una dieta més saludable, en funció dels aliments que estiguéssim comprant i emmagatzemant a dins. Fins i tot el mirall del bany podria ser capaç de conèixer el nostre nivell d’estrès i ajustar la il·luminació i l’ambient de l’estança per calmar el nostre ànim.

Les tecnologies conscients de les emocions ens podran oferir —tot i que algunes ja ho estan fent– recomanacions personalitzades.

La gestió de la privacitat, el gran risc d’aquesta tecnologia

Qualsevol gran avenç està sotmès a la polèmica, i serà determinant l’ús que fem d’aquesta nova tecnologia. El principal perill és el risc de revelar emocions de les persones sense el seu consentiment. Per si no en teníem prou amb la lluita pels drets d’imatge, ara apareix un nou mercat de compravenda: el de les emocions. A més, amb el perill afegit que la revelació d’una emoció s’interpreti erròniament.

Les persones podrien intentar utilitzar el software per determinar si la seva parella està mentint, la policia podria llegir emocions d’un munt de persones o les empreses podrien fer-la servir per monitorar secretament els seus treballadors.

Això no obstant, cal recordar que no es tracta d’una ciència exacta, per la qual cosa, igual que nosaltres no podem estar segurs de les emocions que interpretem en els altres, aquesta tecnologia –de moment– també pot cometre errors.

En qualsevol cas, quan la computació afectiva aconsegueixi incorporar l’empatia a l’equació, què ens diferenciarà als humans dels boots? Serem capaços de distingir qui és el nostre interlocutor?

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo