Moda sostenible: El teu armari en temps de quarantena

Estem a la meitat d’una pandèmia per coronavirus i sóc conscient que en aquests moments la roba que ens posarem és l’última de les nostres preocupacions.

Ara mateix el nostre uniforme consisteix (almenys en el meu cas), en malles de ioga i una samarreta de cotó amb més anys que internet. Pel que veig a les xarxes socials, alguna persona està trobant cert consol i normalitat a vestir-se amb roba de carrer, pentinar-se i maquillar-se diàriament, però confesso que no és el meu cas, i que sóc més aviat de l’equip d’aquestes persones que actualment van fetes un quadre per casa. Ja està, ho he dit. No obstant això, espero amb il·lusió el dia en què torni a obrir la porta del meu armari i pugui desempolsar uns pantalons que no siguin elàstics i una samarreta que no m’arribi gairebé fins als genolls.

Moda sostenible és consum responsable

Amb tant de temps a casa, he tingut temps d’ordenar el meu armari diverses vegades, i malgrat que cada vegada que ho faig acaba més ordenat, també és cert que una vegada i una altra m’adono que tinc massa roba.

Diuen les estadístiques que utilitzem únicament el 20 % de tota la roba que tenim, i m’aventuro a dir que aquest percentatge és en realitat encara menor. Tenim massa roba, massa sabates, massa bosses, massa complements, i, en general, massa coses. Gràcies a les cadenes de fast-fashion ens hem acostumat a comprar i acumular roba sense pensar-ho dues vegades, a utilitzar-la durant unes setmanes (o amb sort, una temporada), i després desfer-nos d’ella o ficar-la al fons de l’armari per enganyar a la nostra ment i fer-li creure que la tornarem a utilitzar algun dia. És el que aquestes empreses han aconseguit oferint roba a preus irrisoris i fent-nos creure que és necessari adquirir noves peces més actuals setmanalment per a sentir-nos adequats i acceptats.

Com puc ser un consumidor responsable?

Darrere d’aquesta cultura consumista s’amaguen dades que pretenem ignorar cada vegada que recorrem a la targeta i afegim una nova peça al nostre armari. La indústria de la moda és de fet, una de les cinc més contaminants que existeixen i és responsable del 10 % de totes les emissions de CO₂ del món (sembla poc vist així, però és una barbaritat si tenim en compte totes les indústries que existeixen). És també una de les que més contamina l’aigua, un bé bastant escàs, la quantitat del qual (almenys en la seva forma utilitzable per l’ésser humà) tendim a sobreestimar. Un altre factor que no solem valorar és que la roba no sol estar feta en el mateix país en el qual es compra, així que hem d’afegir-li aquest extra de contaminació mediambiental.

A Espanya es llancen 325.000 tones de roba a l’any. Ens queixem constantment del que contaminen els cotxes, però aquest desaprofitament de draps oblidats és equiparable a la contaminació que suposen set milions de vehicles a les carreteres.

La segona vida de la teva roba

Una altra qüestió és quant utilitzem la roba que tenim. Quan va ser l’última vegada que vas portar uns pantalons a arreglar, o que et vas molestar a cosir el baix trencat d’una faldilla? Ens resulta molt més còmode (i per desgràcia, gràcies al model d’economia lineal que tenim, a vegades fins i tot més barat) substituir la peça comprant una nova que reparar la que ja tenim. Simplement utilitzant cadascuna de les nostres peces durant almenys dos anys, podríem reduir el nostre impacte mediambiental fins a un 24 %.

Coneixes la regla de les tres erres? Reduir, reutilitzar i reciclar

D’altra banda, una vida sostenible ha d’estar basada en l’ètica, i això inclou els drets d’altres persones, sobretot, de les que confeccionen la nostra roba. Algunes empreses de fast-fashion no assumeixen cap control o responsabilitat sobre la seva cadena de producció, i això, en països amb alt risc d’explotació, pot tenir moltes conseqüències. Hi ha persones que treballen fins a 18 hores diàries en condicions pèssimes i per salaris irrisoris, casos de discriminació, xantatges i fins i tot maltractament físic. Per això, com a consumidors responsables hem de tenir en compte diversos factors a l’hora d’invertir els nostres diners.

Com tenir un armari més sostenible

1 – Abans de comprar, valora el que tens

Per començar, ara mateix tenim l’oportunitat de passar més temps a casa, i per consegüent, més temps per organitzar-la. Podem “marcar-nos un Marie Kondo” i fer inventari de tot el que ja tenim.

En el meu primer llibre sobre sostenibilitat, Simplement Conscient, suggereixo un sistema molt fàcil per començar a ser més sostenible. Es tracta de col·locar tota la roba, sabates i complements que tenim al terra del nostre saló i dividir-ho tot en tres seccions: una amb la roba que utilitzem sovint, una altra amb la qual no ens posem i vulguem donar, i una altra amb la roba que no estigui en bon estat i reciclarem (ja sigui reutilitzant-la per altres finalitats o portant-la al punt verd de la nostra ciutat).

Això ens ajudarà a tenir una idea molt clara de tot el que tenim i també de tots els diners i recursos que hem malgastat deixant-nos portar pel consumisme. Així que, prepara’t una bona copa de vi, obre Spotify i posa’t en marxa.

2 – Analitza els valors de cada marca

Si, en un futur, o quan el confinament acabi, necessites comprar alguna nova peça, recorda que les petites marques ens necessitaran més que mai. Existeixen infinitat de marques nacionals que estan creant roba i accessoris sostenibles, ètics, duradors i sense materials procedents d’animals. La majoria d’aquests negocis a més, participen en iniciatives que beneficien a persones sense recursos, els animals, el medi ambient o que beneficien a la comunitat d’alguna forma.

Opta sempre per marques compromeses que fabriquin amb teixits sostenibles (reciclats, procedents de vegetals com Piñatex, naturals com el cotó o el cànem, entre altres) en la mesura que sigui possible, i que cuidin els seus processos. Avui més que mai, és molt fàcil descobrir noves marques ètiques i sostenibles gràcies a les xarxes socials.

3 – Valora el mercat de segona mà

Finalment, recorda també que la roba de segona mà és una opció com qualsevol altra. Per sort, aquesta manera de consumir és cada vegada més popular al nostre país i a poc a poc estem veient com nous negocis de segona mà apareixen per les nostres ciutats, o fins i tot online.

També tenim pàgines web on comprar roba de segona mà, només amb un clic. Aplicacions com Wallapop, Depop o Vinted són un autèntic tresor per a les persones que intentem viure de manera sostenible.

La realitat del món de la moda

En realitat el món de la moda ens ha acostumat a un model de consum totalment insostenible, i ara, durant el confinament, ens hem adonat que pel que fa a la moda, moltes vegades consumim per avorriment, per costum o per una necessitat de sentir-nos adequats o acceptats. Potser aquest és el moment de canviar les coses, potser aquest és el punt d’inflexió que necessitàvem, i probablement és l’última oportunitat que tindrem per canviar el futur del nostre planeta.

Un món millor és possible, i aquesta és una oportunitat d’or per començar a preocupar-nos de les persones i dels animals més enllà del nostre cercle i la nostra casa. Aquesta és, probablement, una oportunitat irrepetible de crear a poc a poc la societat que en el fons, tots sabem que volem ser, i formar part d’una generació que pot ser recordada com la que va salvar el planeta. I això comença pel nostre armari i la nostra butxaca.

Poc a poc començarem a veure la llum al final del túnel, així com per primera vegada en molt de temps, podem veure el fons del nostre armari.

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo