Kakebo, el mètode que utilitzen els japonesos per estalviar

L’estalvi és fonamental en temps d’incertesa com els actuals. Fomentar-lo en qualsevol àmbit és positiu i beneficiós per a aquells que prenen la decisió de mirar al futur des del present. Tot compta perquè els euros no s’acomiadin de la nostra butxaca per no tornar mai més: des del cafè i el croissant del matí fins a les copes i els sopars amb els amics el cap de setmana, per esmentar-ne dos exemples.

Al Japó fa molts anys que utilitzen un mètode per tenir els comptes personals a ratlla. Es tracta del Kakebo, que significa “llibre de comptes per a l’economia domèstica”. L’objectiu d’aquest manual, barreja de calendari i agenda, no és altre que estalviar cada vegada més i millor.

Funciona? Depèn de la constància de cadascú. Si un no s’autoenganya i és constant en el seu afany de voler saber en què es gasta cada cèntim al llarg d’un període determinat de temps, el mètode donarà els seus fruits. Amb aquest mètode un pot decidir quant vol estalviar cada mes, anotant totes les despeses i ingressos, organitzant totes les compres que es realitzin per categories, examinant els resultats setmanalment. Dit d’una altra manera, amb el Kakebo un provarà d’organitzar les pròpies despeses personals i, per fer-ho, de manera periòdica, anirà apuntant en què se’n van els seus diners diàriament.

A Espanya aquest manual de control financer personal ha estat publicat per primera vegada l’any 2014 per l’editorial barcelonina Blackie Books, que a causa del seu èxit ja n’ha preparat una nova edició per a l’any 2015. Existeixen nombrosos tipus de kakebos al Japó. Els models s’adapten a qualsevol mena de públic, des de famílies fins a solters o adolescents. En alguns d’aquests manuals, els usuaris simplement hi enganxen els tiquets del que consumeixen. Actualment, les generacions més joves opten per les apps kakebo en els seus smartphones.

Quin és l’origen del kakebo?

Es tracta d’un invent centenari. El primer es va posar a la venda al Japó l’any 1904 i va ser creat per Motoko Hani, considerada la primera dona periodista del país. Va fundar una revista femenina, la més antiga en territori japonès, que es deia La Companya de la Dona. De fet, tant el kakebo com la publicació que dirigia tenien com a objectiu que les dones japoneses portessin el control de l’economia domèstica. D’alguna manera, Motoko Hani lliurava eines a les dones per guanyar independència en una societat aleshores en ple procés de modernització.

Això també t’agradarà

Hi ha hagut un error, intenta-de nou

Pregunta als nostres experts

Els teus comentaris seran publicats una vegada siguin validats pel nostre equip