Il·lusions mentals: realitat o ficció?

S’acostuma a dir que “d’il·lusions també es viu”, però mai com fins ara. La realitat torna a superar la ficció, si bé cada vegada més la subtil línia de separació entre aquests dos mons sembla que es desdibuixi i sigui més i més indefinida.

Sense ser-ne gairebé conscients, hem començat a incorporar il·lusions i elements irreals –o més ben dit, elements que no pertanyen a la nostra realitat coneguda– en la nostra vida diària, a través de l’anomenada “realitat augmentada” i de la coneguda “realitat virtual”.

Quan pensem en realitat augmentada ens imaginem jugant a Pokémon GO; els Pokémon apareixen superposats sobre la nostra realitat quotidiana, als carrers o al nostre propi menjador. Quan parlem de realitat virtual ens visualitzem amb les ulleres d’Oculus Rift (ulleres de realitat virtual) jugant a un videojoc espectacular i immersiu que ens arrossega a una altra realitat. Però de veritat que no pensem en res més? No podem pensar a aplicar aquesta tecnologia per a alguna cosa realment important?

Exemple de realitat augmentada a una botiga de roba

Diferències entre realitat augmentada i realitat virtual

Comencem explicant en què es diferencien aquestes dues tecnologies:

  • La realitat augmentada consisteix a afegir elements virtuals (imaginaris) en un entorn real; és la tecnologia en què es basa Pokémon GO.
  • La realitat virtual és una realitat fictícia on se’ns mostren escenaris irreals en els quals ens submergim amb l’ajuda de la tecnologia, ulleres, cascs, etc.

Últimament s’estan duen a terme avenços realment espectaculars en les múltiples branques en què podem aplicar aquesta tecnologia. Cal destacar, especialment, els grans avenços en el camp de la medicina i l’estudi de les malalties mentals.

La realitat virtual està permetent realitzar estudis amb alguns avenços importants en pacients amb paranoia i síndrome d’Asperger. Els estudis efectuats en els pacients amb paranoia consisteixen a introduir el pacient en una habitació virtual amb diversos avatars (persones virtuals) i dur a terme una interacció controlada amb ells. D’aquesta manera, els pacients van perdent la por d’interactuar amb altres persones.

La realitat augmentada és, en canvi, la tecnologia escollida per a l’estudi de pacients amb síndrome d’Asperger. Els tractaments consisteixen a introduir personatges virtuals en l’entorn real del pacient. Això permet a aquests pacients comunicar-se amb altres persones i fins i tot parlar en públic en un entorn controlat, ja que es tracta de persones virtuals.

Però el cas que realment ens ha captivat és l’ús d’aquestes dues tecnologies per ajudar pacients amb tetraplegia a caminar de nou. La teràpia consisteix a utilitzar la realitat virtual per recrear un entorn en què el pacient visualitza imatges en les quals pot moure les cames, amb la qual cosa aconsegueix enganyar el cervell enviant senyals de resposta a una ordre que mai no ha donat. Els impulsos i els senyals acaben arribant a les neurones mirall, que interpreten aquests impulsos nerviosos imitant el moviment, de manera que el cervell torna a enviar impulsos nerviosos a les cames, ajudant així els pacients a poder tornar a caminar.

The Butterfly Happiness

Això és el que intenten aconseguir la realitat virtual i la realitat augmentada en el camp mèdic i, també, en el psicològic. No solament és possible utilitzar aquesta tecnologia per ajudar en la rehabilitació de lesions, cosa que, fins fa molt poc, no ens podíem ni tan sols plantejar, sinó que a més permet millorar la qualitat de vida de les persones que pateixen algun tipus de fòbia.

Tens vertigen? No suportes els espais tancats? O, potser, planeges les vacances defugint paradisos naturals on puguis ensopegar sense voler amb algun animal mentalment desagradable per a tu?

Aquest escenari pot ser diferent gràcies a unes senzilles ulleres i un software adaptat per enfrontar-te a les teves pitjors pors i superar-les, de manera que deixin de ser un impediment en el teu dia a dia.

Sembla que realitat i ficció han localitzat el seu punt de trobada i ja són capaces d’interaccionar entre si per canviar el món real, i el virtual, depenent de les nostres necessitats… Què més ens permetrà fer o crear aquesta tecnologia en els propers… mesos…?

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo