Els joves espanyols, els més prudents amb l’estalvi per al futur

La perllongada i profunda crisi que s’ha viscut a Espanya i en altres països europeus durant els últims anys ha transformat la perspectiva amb què molts joves miren el futur. Un dels aspectes en els quals ha canviat més l’enfocament dels ciutadans de 18 a 34 anys se centra en l’estalvi.

Així ho destaca l’informe The shifting balance of power, elaborat a partir de més de 7.000 entrevistes realitzades a Espanya, França, Alemanya, Itàlia, Holanda, Regne Unit i Turquia per l’empresa nord-americana de serveis professionals Towers Watson. Segons les dades d’aquest estudi, més de la meitat dels joves espanyols entre els 18 i els 34 anys tenen la intenció d’estalviar de manera mensual.

La dada és rellevant, segons Felipe Gómez, life leader de Towers Watson per a Espanya i Portugal, ja que indica que aquest col·lectiu comença a tenir una consciència estalviadora que anys enrere era inexistent. “L’estudi demostra que els joves miren el futur a la recerca d’alguna mena de protecció i que hi ha un desig de començar a estalviar amb certa periodicitat”, explica Gómez per a VidaCaixa.

L’expert de la consultora assenyala que, en el passat, moltes persones en la mateixa franja d’edat –18 a 34 anys– “no s’havien vist com a potencials clients de les institucions financeres, ja fossin bancs o companyies d’assegurances”, i que, en canvi, “ara sí que mostren interès per tocar de peus a terra”. Segons el parer de Gómez, “aquesta nova generació ha modificat els seus plantejaments vitals”.

Per què? Les raons són molt variades, si bé n’hi ha que tenen més pes que d’altres. L’elevada taxa d’atur espanyola provocada per anys de crisi ha portat els més joves a prendre consciència davant la necessitat de “planificar l’estalvi”, una decisió pensada “en el moment que han entès que no poden accedir als mateixos nivells de seguretat financera i acumulació de riquesa als quals van optar els seus pares i avis”, apunta l’anàlisi.

Una de les dades que sorprèn de l’informe de Towers Watson és la que revela que els joves més prudents de tots els països en els quals s’han fet entrevistes són els espanyols, almenys segons l’opinió del 54% dels enquestats. Quina és la raó? “Espanya, pel fet d’haver passat per una situació més dura que la d’altres països, té joves que han pres més consciència amb relació al seu futur”, argumenta el consultor. El perfil que dibuixa l’anàlisi de la companyia nord-americana indica que els menors de 25 anys afronten les qüestions financeres amb més responsabilitat, d’una banda, i defugen el risc amb més facilitat.

Quines altres dades rellevants aporta l’informe de Towers Watson? D’una banda, una de les tendències que indica l’estudi apunta a la desintermediació del negoci assegurador. “El fet que amb un clic qualsevol persona pugui comprar assegurances ha canviat el panorama”, assenyala Gómez. A Espanya, els bancs són el canal triat per prop del 25% dels consumidors enquestats per contractar una assegurança de vida. El consultor recorda, però, que les institucions financeres han de canviar el xip en alguns aspectes. “Tot el que sigui negoci desintermediat ha de ser simple, no pot ser complicat. A Internet no pots vendre un producte d’una manera complexa”, recorda Gómez.

En aquest sentit, de les conclusions de l’anàlisi també s’extreu que les companyies del sector bancari i de les assegurances han de virar cap al client, el que s’anomena customer centricity. En aquest aspecte, per exemple, es destaca que “hi ha un alt nivell d’ignorància i desinterès en la majoria dels països analitzats sobre la cobertura de l’assegurança, així com els termes utilitzats per descriure’n les especificacions, una situació agreujada pels nivells més alts de venda directa”. “Les companyies han de desenvolupar unes descripcions tècniques dels productes que tothom entengui o fallaran en la venda”, conclou Gómez per al blog de VidaCaixa.

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo