Declaració de la renda: Em surt a pagar o a retornar?

La declaració de la renda sempre genera alguns dubtes a les persones que la fan. Segur que sempre que et toca fer-la i veus l’import, t’entra els dubte sobre si el menys és que et surt a retornar o a pagar. Per això, li hem volgut dedicar un article a aquesta pregunta que tantes persones es fan. A més, també parlarem sobre altres aspectes bàsics que cal tenir en compte i alguns consells per a casos particulars de cara a obtenir els millors resultats en la declaració.

Com saber si la declaració de la renda surt a pagar o a retornar?

Si has fet l’esborrany de la declaració en més d’una ocasió, segur que t’han entrat dubtes sobre l’import que t’apareix a la pantalla. Així doncs, deixarem clar en una sola frase què significa. Quan l’import és negatiu, l’Agència Tributària et torna l’import, mentre que, si és positiu, tu l’hauràs d’abonar. D’aquesta manera, si veus un signe negatiu, no t’has d’alarmar pas, tot el contrari! Aquest ajust que es fa tots els anys en el procés permet determinar si has pagat més o menys del que et corresponia, en funció de la teva situació particular.

Quan l’import és negatiu, l’Agència Tributària et torna l’import, mentre que, si és positiu, tu l’hauràs d’abonar.

Per exemple, si t’han descomptat un IRPF (Impost sobre la Renda de les Persones Físiques) mínim durant totes les nòmines i superes un salari anual determinat, hauràs de retornar una part del teu salari fins a arribar al tram d’IRPF que et correspongui.

Perquè et facis una idea d’aquests trams, si imaginem un salari d’X euros l’any, als primers 12.450 euros se’ls aplicaria un IRPF total del 19 % (l’impost és meitat autonòmic i meitat estatal). Els següents 7750 euros tindrien un IRPF superior del 24 %, els següents 15.000 del 30 %, 24.800 més suposarien un IRPF del 37 % i les persones que declaren més de 60.000 euros anuals a partir d’aquesta xifra se’ls aplica un IRPF del 40 %. En el cas que els contribuents tinguin un salari considerablement menor, baixaran les taxes d’aquest IRPF i fins i tot es podrien anul·lar.

Quines qüestions cal declarar i que poden influir en l’import que pagues o reps en la declaració?

Aquesta qüestió pot variar enormement entre les persones, però no hi ha dubte que l’import principal que cal tenir en compte és el salari. Així, les persones que siguin empleades no han de fer res, ja que són els seus ocupadors els que s’encarreguen (a través de les nòmines) d’incloure tots els imports que reben.

En el cas dels autònoms, és possible que hagin d’incloure ells mateixos els diners rebuts l’any anterior. No obstant això, com es van fent els càlculs de forma trimestral i es declaren a Hisenda, els ingressos haurien d’aparèixer automàticament. Això sí, en aquests casos et recomanem que et fixis en què tot quadri perfectament.

A més dels ingressos, que acostumen a ser la major part de la declaració, cal tenir en compte si s’ha percebut algun import per altres qüestions. Seria el cas de les inversions, per exemple. Normalment, aquestes inversions també apareixen reflectides en l’apartat de Compte de Valors. No obstant això, et recomanem que et fixis en detalls per si de cas hi ha alguna dada que no és correcta.

D’altra banda, hi ha la qüestió relativa als lloguers o hipoteques. Els lloguers han de ser declarats tant pel propietari com per l’arrendatari (si aquest ho vol). En el cas de l’arrendador, pot suposar que hagi de pagar alguna cosa a Hisenda, mentre que l’arrendatari es pot beneficiar en alguna part. De la mateixa manera, les persones que tenen una hipoteca de vivenda habitual firmada abans del 1 de gener de 2013 podran indicar-ho perquè se’ls torni una mica de diners en funció de l’import d’aquesta hipoteca.

Finalment, cal destacar també el cas de les vendes, ja sigui d’immobles o de vehicles. Aquestes vendes s’han de declarar per ajustar els impostos que cal pagar en aquestes transaccions. En el cas del comprador, en principi aquest hauria d’indicar únicament la compra d’immobles i de cotxes nous o adquirits sota algun pla especial, però no els de segona mà.

Noi calculant l'import a pagar en la declaració de la renda

Quins altres aspectes he de tenir en compte?

Com cada any, hi ha algunes novetats en la declaració de la renda. Fonamentalment, tenen a veure amb el llindar, les deduccions per maternitat, família nombrosa o també en cas de premis de loteria.

A més, una altra de les qüestions que més controvèrsia genera en parelles i famílies és si és millor fer la declaració en conjunt o per separat. Nosaltres hem elaborat un article on t’ho expliquem en detall. No obstant això, el millor és que es facin tots dos esborranys, amb les diverses possibilitats i així podràs veure quina opció et surt més rendible per a la parella. Així i tot, ja t’avancem que la millor modalitat (llevat d’algunes excepcions), sol ser fer-la per separat. Així mateix, les persones que vulguin fer-la de forma conjunta, han de complir una sèrie de requisits específics.

A més, també hem elaborat un article on expliquem com fer la declaració en línia. Especialment durant aquest any 2020, la declaració de 2019 haurà de fer-se en línia de forma prioritària com a conseqüència de la quarantena derivada pel coronavirus. Per això, et recomanem que t’informis sobre com fer-la per internet com fer-la per internet per ajustar els comptes com més aviat millor.

En definitiva, la declaració de la renda posa nervioses a moltes persones. No obstant això, no cal que ens alarmem a l’hora de fer-la i per això hem volgut fer aquest article explicant les qüestions més bàsiques. I és que, actualment, amb la informació que tenim a internet és molt fàcil fer-la a través del web de l’Agència Tributària o bé sol·licitant l’opció d’assistència telefònica. Per això, a partir d’ara t’animem a que facis tu mateix els tràmits i facis aquest document ràpidament per ajustar els comptes com més aviat millor.

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo