Com es pot mantenir la connexió amb els altres treballant a distància

Els éssers humans som éssers socials, necessitem les relacions. Necessitem els altres per créixer, viure, pertànyer, donar-nos afecte i amor… En definitiva, ens necessitem els uns als altres per sobreviure.

Els éssers humans som més emocionals que racionals i, per això, necessitem aquesta connexió emocional, igual que necessitem aigua per beure cada dia.

Què és la connexió? / Com entenem la connexió?

Segons el diccionari, la paraula connexió vol dir “unir o posar en comunicació dues coses o dues persones, o l’una amb l’altra”. I, també, “aconseguir una bona comunicació amb algú”.

La paraula connexió té a veure amb el vincle, amb allò que ens fa pertànyer… un dels principis sistèmics elementals. I els éssers humans fem gairebé qualsevol cosa per pertànyer.

I què passa ara que el teletreball suposa una gran part dels nostres dies? Què passa ara que tenim restringits els nostres contactes socials? Què passa ara, que fer una abraçada pot ser perillós?

Moltes persones estan vivint moments de molta solitud i de desconnexió.

La importància de prendre’n consciència. 

El primer que volem fer és portar-ho a la consciència, així que enhorabona si ara estàs pensant en això!

Per poder connectar amb els altres el primer pas és poder connectar amb nosaltres mateixos: desenvolupar la nostra capacitat per adonar-nos de què ens està passant, aprendre a distingir entre emocions –més enllà de l’“estic bé/malament”– i desenvolupar un llenguatge adient per poder anomenar-les sense avergonyir-nos i donar-los un lloc adequat en la nostra conversa. Podem anomenar les nostres emocions, com ens sentim… com estem.

Moltes vegades anem amb tantes presses i tan amb el pilot automàtic, que ni tan sols ens adonem del que ens està passant. En la nostra societat hi ha molts elements que ens desconnecten de les nostres emocions, de les nostres relacions i dels nostres desitjos: la multitasca, la immediatesa, la sobreestimulació tecnològica i informativa, etc. Necessitem parar, escoltar-nos, ser a l’aquí i l’ara, respirar… per tornar a prendre contacte amb nosaltres mateixos i amb el que ens passa.

Així doncs, si en llegir aquestes línies t’adones d’alguna cosa, és el primer pas per posar fil a l’agulla!

En segon lloc, ajuda molt tant parlar de tu i de com estàs, com preguntar a l’altre com se sent. De fet, en el moment en què comencem a fer-ho nosaltres, obrim un espai en què l’altre se sent legitimat per fer-ho, i des d’aquest lloc podem connectar.

Un cop en prenem consciència, què podem fer per estar més connectats?

  1. Tal com explica Stephen R. Covey al seu llibre Els 7 hàbits de la gent altament efectiva, tots ocupem diferents rols en el nostre dia a dia: esposa/marit, fill/a, mare/pare, company/a de feina, cap, col·laborador… Dedicar-nos uns minuts a classificar quins són i quina importància tenen per a tu pot arribar a ser molt útil. Pots posar-ho per escrit i incloure espais determinats per a això en la teva planificació setmanal… Quines són aquelles persones concretes en les quals vols posar el focus?, quines relacions són més importants per a mi ara?, com les cuidaré?, quant temps tinc per invertir-hi?, quines maneres tinc per connectar?, quines són les meves opcions amb el meu temps i les meves circumstàncies?, què m’agradaria aconseguir amb això? L’agenda, aquí, pot ser el nostre millor aliat.
  2. Intercala espais de temps en el teu dia a dia, espais d’interacció amb companys, col·laboradors, caps i stakeholders en general, amb moments de feina en flow (feina que requereix concentració, creativitat, sense interrupcions, de connexió personal…).
  3. Propicia espais laborals online en els quals pugueu parlar d’aspectes més personals (espais informals) de les vostres vides, en un ambient més relaxat i lliure. És recomanable poder veure’s amb l’equip amb càmera, si és possible cada dia, encara que només sigui cinc minuts, per evitar sentir-se aïllat.
  4. Si vius amb la família o companys de pis, intercala també aquests moments digitals amb la presencia de les persones amb qui convius… I, per descomptat, la connexió d’una abraçada no té color! I el contacte corporal és una cosa de la qual estem molt necessitats últimament… Quant fa que no fas una abraçada conscient, tranquil·la, reconfortant? Aprofita per fer-ho amb aquelles persones amb les quals sí que pots… Atura’t i abraça.
  5. Si vius sol i teletreballes, busca espais de feina compartits si ho necessites… des de treballar en una cafeteria fins a buscar un espai de coworking. També pots quedar amb alguna persona per treballar i així fer els descansos en companyia.
  6. Una altra opció és classificar la tipologia de les tasques que hagis de fer al llarg del dia, i aprofitar les que no requereixen un ordinador per incorporar-hi el moviment… Potser pots treballar una estona connectat amb la natura!
  7. L’agraïment té un grandíssim poder sobre la nostra ment i el nostre cos: dona les gràcies per tot el que sí que aconsegueixes endur-te d’aquesta situació: començar aquell projecte personal o formació professional que feia anys que anaves posposant, passar més temps amb els éssers estimats, fer aquella reorganització a casa, estalviar… Si al principi et costa una mica i vols incorporar l’agraïment en el teu dia a dia, prova-ho amb “the three good things”. Durant 7 a 10 dies, fes un repàs de la jornada i apunta tres coses per les quals estàs agraït. És possible que al començament hi hagis de pensar una mica, però al cap d’un temps, et semblarà senzill i natural. Fins i tot, t’ajudarà a prendre consciència d’aquests moments quan ho estiguis fent i aconseguiràs gaudir-ne encara més.

Com em puc organitzar des de la flexibilitat

  1. Pensa en com connectaràs. Com dèiem, és essencial per a nosaltres com a éssers humans. I necessitem aquesta connexió tant en l’àmbit personal com professional. Un cop has establert els diferents rols en el teu dia a dia, com ho faràs? Ara més que mai, des de la nostra responsabilitat, som nosaltres els qui hem de buscar espais per poder relacionar-nos des del terreny personal. També a l’empresa. Quins espais tinc en el meu dia a dia laboral per connectar i parlar de coses que no siguin feina? Com estic substituint el cafè que ens preníem cada matí quan anàvem a l’oficina de manera presencial?
  2. Per a aquella conversa que tindràs, atura’t a pensar què serà més eficient: WhatsApp, correu electrònic, trucada de veu, trucada amb càmera, veure’ns presencialment (i parlar-nos amb la mirada, a causa de les mascaretes…). Passa el mateix amb les relacions personals: una trucada, un missatge afectuós, una trobada a la natura… A vegades n’hi ha prou amb una emoticona a través del WhatsApp per enviar una mostra d’estima a algú i dir-li: “Soc aquí”.

Al capdavall, la connexió parteix d’un mateix i la connexió amb els altres es pot incrementar gràcies a petites i, moltes vegades, senzilles accions que ens correspon incorporar en el nostre dia a dia des de la responsabilitat. I això només és possible si en som conscients!

I tu que faràs per cuidar la teva connexió?

Ha ocurrido un error, intentalo de nuevo
Pregunta a nuestros expertos

Tus comentarios serán publicados una vez sean validados por nuestro equipo