A cada cos el seu entrenament: exercicis per a ell

Exercici i alimentació. Alimentació i exercici. No importa l’ordre dels factors, però sí la qualitat i les dosis correctes per al resultat del producte: una bona salut. Tots dos elements són primordials per cuidar-nos, tant en el present com en el futur.

Per començar, cal adaptar l’alimentació a la nostra edat, és a dir, adequar el que mengem als canvis corporals causats per l’envelliment. I pel que fa a l’exercici? Si fa no fa el mateix: ajustar-lo segons el nostre cos. Cada fisonomia és un món i no hi ha dos organismes iguals. Això no obstant, entrenadors i nutricionistes classifiquen els cossos masculins en tres grups per facilitar la distribució d’exercicis i evitar possibles lesions: ectomorf, mesomorf o endomorf.

“És molt important identificar i entendre en quin grup ens trobem ja que, segons quin cos tinguem, necessitarem diferents mètodes d’entrenament i plans de dieta totalment diferents”, explica Carles Piñero, entrenador personal a FITT. En la mateixa línia Juan Ruiz, entrenador personal i expert en rendiment esportiu, afegeix: “Encara que existeixen aquests 3 tipus de cos masculins, cap home pertany al 100% a un grup concret, sinó que té una predominança cap a un d’ells.

Amb quin d’aquests cossos t’identifiques?

Ectomorf:

Ets prim i alt. Et costa augmentar de pes (en massa muscular i en greix) encara que mengis molt. Tens les espatlles no gaire amples i dificultat per guanyar pes.

Com hauries d’entrenar? “Els teus entrenaments haurien de ser curts i intensos, centrats en els grups musculars grans”, recomanen des de FITT. Juan Ruiz hi afegeix: “Per als ectomorfs és recomanable realitzar entrenaments de no gaire durada, com ara el press banca (aixecament de banca), amb un volum baix d’intensitat”.

Mesomorf:

Tens una estructura òssia gran, músculs forts i no et costa gens guanyar i perdre pes. És el millor tipus de cos per al culturisme, ja que amb poc temps d’entrenament s’aconsegueixen grans resultats.

Com mantenir-te en forma? “Vigila el consum de calories, o augmentaràs de pes ràpidament. En general, una combinació d’entrenament amb pesos i treball cardiovascular té el seu resultat”, apunta en Carles de FITT. “No oblidis planificar el teu entrenament adequadament i no et centris només a treballar el pit i els braços. El millor consell és que treballis els músculs de manera total, per obtenir un cos harmònic”, afegeix Juan Ruiz.

Endomorf:

Guanyes greix molt fàcilment i et costa perdre’n, però aconsegueixes augmentar la teva massa muscular sense grans esforços. Tens els braços prims i les cames amples. Els teus músculs són forts i potents, especialment els de les cames.

Quins exercicis són més recomanables? “Atès que no et costa gens guanyar pes a causa del greix i no el múscul, la meva recomanació és que facis activitats aeròbiques i que les combinis amb treball de pesos”, expliquen des de FITT. Juan Ruiz hi aporta una nova visió: “Tot i que sempre s’ha recomanat fer exercici aeròbic, és més recomanable una combinació d’exercicis de força, amb els quals augmentaran la seva massa muscular, i així el seu metabolisme, juntament amb una metodologia HIIT (High Intensity Interval Training)”.

“Per presumir, s’ha de patir”, diu una dita popular. Per això, tal com detalla Carles Piñero, “no importa quin tipus de cos tinguis per obtenir bons resultats; amb treball dur es poden aconseguir qualsevol dels objectius plantejats”.

Aquests tipus de cossos son els habituals entre els homes, però les dones també tenen les seves peculiaritats. En una propera publicació explicarem quins exercicis son els més idonis per a elles.

Això també t’agradarà

Hi ha hagut un error, intenta-de nou

Pregunta als nostres experts

Els teus comentaris seran publicats una vegada siguin validats pel nostre equip